Hata/älska

Nu har jag bestämt mig för att jag ska sluta använda ordet hata så mycket som jag gör. För jag kan erkänna att jag ofta använder det ordet när jag egentligen borde använda alla. Som när mamma gör fläskpannkaka, då säger jag rätt ofta "Usch, jag hatar fläskpannkaka" Men det är fel. Man kan väl inte hata en stackars fläskpannkaka? Hat är något svart som är fyllt med ondska, enligt mig i alla fallIngen människa skulle behöva känna hat. 

Ibland när man sitter några tjejer och snackar så dyker det ordet ofta upp när det snackas om andra tjejer. "Jag hatar verkligen henne" Själv så aktar jag mig väldigt mycket för att säga så. Usch. Hur kan man hata en medmänniska? Som man kanske inte känner? Som inte gjort någon illa? Man säger att man hatar henne för hon har snyggare jeans än alla andra tjejer. Såklart så menar man det inte så hårt som man säger, men nu har folk börjat ta ordet i sin mun så ofta så det snart har förlorat sin betydelse. Vad ska vi då ta till för ord? Vi måste bli bättre på att tänka innan vi öppnar munnen (vilket jag har väldigt svårt för). Också tror jag att de flesta i min ålder har dåligt ordförråd. Prova själv att sätta igång en disskution med en 18 - åring. Dömt att misslyckas. Tar inte så lång tid förrän de börjat svära och skrika. Tråkigt tycker jag, för man lär sig så mycket av att disskutera. Det är väldigt lärorikt att lyssna på andra. Sen är det bra att lära sig när det är läge att snacka och när det är läge att hålla käft. Många saknar den feelingen.

Och nu när jag ändå är irriterad så kan jag lika bra gnälla lite över det ömtåliga ordet älskar. Och jag tror att allt chattande på msn och smsande har gjort det ordet mindre betydelsefullt. Tyvärr. På msn är det riktigt många tjejer som avslutar med älskar dig, puss! Och så kanske det är men jag tycker ändå det känns skumt. Tycker man förstör det fina ordet. Bara för att det är så lätt att skriva, men hur många tjejer är det som säger samma sak i telefon? Eller irl? Kan nog inte komma på när jag hört ngn säga de i alla fall. Möjligtvis på fyllan när kompisen torkar ens spyor. Haha, nej nu överdriver jag lite.

Menar bara att man bör tänka lite längre innan man använder våra ömtåliga, och så starkt laddade ord. För snart kommer de inte att betyda något längre och då är det vårat eget fel.

Nu sitter jag och blir lite smått irriterad så jag skriver ner ngn annat ointressant. Typ att jag hade prov idag och det gick utmärkt. Och jag fick tillbaka lite svenska uppgifter, mvg rakt igenom. Lika bra att skryta lite:) Ska göra historia arbetet idag. Har haft en hel termin på oss och jag gör det sista kvällen. Fy skäms. Blir nog inget mvg där nej.

Åker till Lalandia på torsdag. Inte så sugen på de precis men man får passa på medans släkten är i livet. Kanske ångrar mig när jag är vuxen annars. Nu låter jag som min mamma, jag vet. Men hon har mer livserfarenhet så jag litar på henne:) Och jag litar på att hon har gjort mat som jag ska äta upp nu!

image7
Jag och Flisan njuter av sommaren vid havet:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0