Humanist?

Jag hatar frågan "vad ska du bli?" Jag vet inte vad jag ska bli och har hela tiden trott att det beror på att jag inte är tillräckligt insatt i hur arbetsmarknaden ser ut. Jag har alltid varit bra på ämnen som historia, samhäll, svenska och religon och när jag skulle börja plugga på universitet valde jag det som jag tycker är roligast och lättast, svenskan. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den, jag ville nog mest prova på studentlivet.

När jag tänkt på de människor som studerar något som ingår i humaniora har jag varit väldigt fördomsfull. Jag har tänkt mig människor som inte har haft någon som helst anknytning till något som heter arbetsmarknad. Att de flesta har miljontals med böcker och inte gör annat än att läser. Jag har verkligen inte förstått vad humanism är för något. Nu vet jag, och jag vet att det är helt rätt för mig. Under de dagarna som varit har jag hela tiden fått bekräftat för mig att detta är helt rätt för mig.

Från början skulle det programmet som jag läser hetat något i stil med det humanistiska programmet. Men sedan var det någon som kom på att människor idag inte har en aning om vad humanism är. Finns det ens? Vad gör man som humanist? Man kan väl inte få något jobb? Jag tycker om ordet kreativitet. Den beskriver vad humanism står för tycker jag. Främst betyder ordet människa (ganska självklat), men kreativa människor känns lite bättre. Människor som tänker. Människor med ideèr, drömmar och mål. Människor som på många sätt vill påverka vårt samhälle och vår kultur.

Jag kommer de första tre terminerna att läsa litteraturvetenskap för att sedan läsa lite ekonomi och därefter följer en termin där jag kan läsa vad jag vill. Jag tror även att jag en termin ska läsa kreativt skrivande för att sedan ha en termin då jag ska ha praktik.

Det är just praktiken som är det intressanta för det här programmet. Förf idag finns det en enorm klyfta mellan studierna och arbetsmarknaden. Det är svårt att veta vilka konkreta arbeten som finns för arbetsmarknaden är så bred. Det behövs humanister överallt. It marknaden behöver tänkande och kreativa människor. Det är där jag kommer in i bilden.

Woho, framtiden är min!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0