I väntan på tentan.

Ja det här känns ju inte alls bra kan jag tala om. Kommer inte hinna läsa ut drottningens juvelsmycke till klockan 15. Har bläddrat lite fram och tillbaka i boken och läst slutet. Undrar om det räcker? Usch.

Ikväll får vi tentan utmejlad. Jag är sjukt nervös. Förutsättningarna för den här tentan är 80% sämre än för den förra. Visst jag var nervös och orolig inför den förra men bas kunskaperna fanns där. Inför denna känns allt förvirrat. Vi har läst så himla mycket och jag blandar ihop allt. Jag minns inte ens handlingen till vissa verk. Pinsamt. Fan vad det är jobbigt med tenta. Jag önskar jag kunde vara så där jävla begåvad och bara skriva ett överlägset VG. Den här läraren har högre krav på oss än den förra, vi har mindre tid på oss och typ mer än dubbelt så många texter. Känns verkligen inte bra. För att få bra betyg ska man förstå alla dikterna och kunna sätta de i förhållande till den epok som de representerar och såklart ska man stödja sig på exempel från dikterna. Vet ni hur svårt det är att fatta dikter? Det är verkligen som grekiska. Jag är så avundsjuk på alla som kan läsa och förstå dikter för vad de betyder (egentligen). Visserligen läser vi en kurs parallelt där vi ska lära oss just att tolka texterna men vi är långt ifrån klara med den kursen och därmed inte färdigutbildade i hur vi ska läsa och tolka. Fan. En tjej i min klass är helt sjukt duktig. När jag läser vad hon skrivit fattar jag verkligen hur dålig jag är. Hon kan jämföra fram och tillbaka med ett akademiskt språk som är helt ofattbart bra. Jag fattar inte hur hon bär sig åt. Helt oroligt. Just nu ligger jag på en nivå där jag kan peka på övergripande saker och lite pinsamt "självklara" saker. Egentligen ska man kunna använda sig av texter som vi inte alls gått igenom på ngt seminarium och inte hålla på och mesa med ngt övergripande tjohejsan. Man ska gå in på djupet och peka på konkreta saker. Det är sjukt svårt! Speciellt om man inte fattar vad det är man läser. Bokstavligen fattar jag ju såklart men det är så sjukt mycket symbolik och en massa annat. Hoppas jag överlever den här tentan, det skulle vara ett mirakel om jag blir godkänd.

Har föreläsning mellan 15-18.
Middag hos Dan och Johanna vid 19. Hoppas jag kan vara social. Har en mega klump i magen och känner mig minst sagt nedstämd och osäker. Det värsta är att jag kämpat som fan hela kursen för att hinna med. Men det är ingen som sagt att det ska räcka... Jag känner ingen press, inte alls. Lugna puckar.

Kommentarer
Postat av: Frida

nej men det kommer säkert gå bra! fast jag förstår att det är svårt att analysera dikter,jag skulle aldrig palla att ens försöka så du kan visst mer än du tror!

(och om det går åt helvete får du iaf sällskap av mig på omtentorna..nästan garanti på det :)

2008-11-18 @ 11:02:55
Postat av: Johanna

Usch jag mår dåligt. Håller tummarna för dig och mig. Love studentlivet:P

2008-11-18 @ 11:09:38
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0