Flisans föl

Igår på morgonen fick Flisan vaxproppar, då förstod jag och mamma att det var nära. Hon körde och jobbade och jag stack till bibblan. Slog ihjäl 5 timmar där med hemtentan. Har bara 4000 tecken kvar sen är skiten färdig.

På kvällen satt vi och vakade framför tv:n. Flisan vandrade ganska mycket och hon verkade lite annorlunda. Vid elva gav jag upp och gick och la mig, 1,5 timme senare väckte mamma mig och sa att det var dags.

01.30 födde Flisan ett stoföl. Det tog ganska lång tid för den att komma ut. När huvudet var ute sa mamma att hon trodde att den var död. Tungan hängde utanför och var blå, då gick mamma in i boxen och drog ut fölet nästa gång Flisan krystade. Sen var det min tur. Jag gick in och började torka och gnugga för att få liv i den, efter ett tag fattade Flisan att hon faktiskt fått ett föl och hon tog jättefint hand om sin bebis och pussade den massor.

Sen började det jobbiga. Fölet skulle få i sig råmjölk. Flisan sparkar när man rör hennes juver och hon blev väldigt ilsken när fölet närmade sig juvert. Hon sparkade fölungen ett par gånger. Mamma började mjölka henne och fölet fick i sig råmjölk via flaskan. Efter att vi kämpat länge tillät Flisan äntligen ungen att dia. Åh så skönt det var. Fem minuter senare bajsade fölet och vi kände att vi kunde lämna dem i fred. Klockan 4 gick vi in. Jag gick och la mig och mamma väckte mig 2 timmar senare, då hade efterbörden fortfarande inte kommit ut. Mamma stack och jobbade och jag gick ut i stallet. Jag knöt upp den delen av fosterhinnan som hängde kvar, det blev lite tyngd och jag började skymta efterbörden. Flisan var fortfarande lite ilsken mot fölet. Vid nio kom Ursula (veterinären), hon drogade Flisan och gav henne en hormonspruta så att efterbörden kom ut. Sen sköljde hon rent livmodern. Jag passade på att tvätta bort allt blod som fanns på Flisans bakben när hon var drogad. Sedan dess har det gått bra. Flisan är på bättre humör och fölungen diar för glatta livet. Den är riktigt liten och tunn, mamma har efter veterinärens råd ordnat ett föltäcke för den fryser jättemycket. Vi får se om täcket passar.

Här är lite bilder från inatt. Pappa som fotat, lite blodigt och så. Jag ska lägga in bilder imorgon på hur den ser ut. Den är mycket sötare nu när den är torr.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken otur det blev i början =( men vilken tur att fölisen mår bättre nu..

2009-04-17 @ 20:25:38
URL: http://bumbijenny.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jisses!

2009-04-19 @ 20:02:26
URL: http://snigelorm.blogg.se/
Postat av: Johanna

Dramatik på skogsgården:P

2009-04-19 @ 20:08:58
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0