I min värld.

Jag tror att jag lider av lite prestationsångest. Igår kväll tyckte jag att det kändes jättejobbigt att jag skulle skriva på min hemtenta idag. Och B tyckte att det var jättejobbigt att han skulle ha tenta idag. Gissa hur stämningen var hemma hos oss? Men det är ganska skumt för när jag sätter mig och skriver, när jag är inne i böckernas värld och i mina anteckningar så glömmer jag liksom tänka. Eller jag tänker men bara på det jag måste. Jag ser bara frågan som jag ska besvara framför ögonen och sen bara letar jag överallt efter svar. Både fysiskt i böckerna och psykist i skallen. Rotar, rotar och rotar. Sen skriver jag. Skriver, skriver och skriver. Non stop. Efter det läser jag igenom vad jag skrivit och ändrar om jag skrivit något flera gånger eller kanske skrivit något motsägelsefullt.

Efter det läser jag lite till i böckerna och lite på internet. Läser vad andra skrivit och så, inte för att jag kan ha nytta av det men ibland är det lite gött med andra perspektiv. Sen ändrar jag och filar lite på vad jag skrivit sedan innan. Sen kommer det jobbigaste, att tänka. Jag måste tänka kritiskt och kreativt. Jag jämför författare och olika verk + deras åsikter fram och tillbaka. Sedan börjar jag känna mig nöjd. Inte jättenöjd men helt okej nöjd. Och då börjar man med nästa fråga, hela grejjen om på nytt.

Man lär sig oerhört mycket. Det skönaste av allt är att när jag är i min egen värld med hemtentan glömmer jag bort klockan, betyg, skolan och massa andra tankar som brukar komma fram när det är dags för tenta. Men sen när jag går hem och ska pausa framför tv:n då börjar jag funder och oroa mig. Hur ska det gå? Usch, ångest. Det som hjälper bäst är att jobba på, jobba, jobba och jobba för då försvinner det jobbiga med det hela och det är gött.

Nu ska jag skriva om Charlotte Perkins Gilman och hennes Den gula tapeten. Kan varmt rekomendera den, det är en liten novell som handlar om instängdhet i äktenskap, psykisk misshandel, deprission, vansinne och en kvinnas kamp mot den överordnade mannen.

Snart blir det hem från lunch. Börjar bli trött och behöver pausa.

Kommentarer
Postat av: Frida

jag fick mitt första IG idag jag,tjoho!

2009-01-12 @ 13:05:06
Postat av: Johanna

Åh nej:( Usch, det är så jävla jobbigt att behöva göra om. Hoppas du fixar det nästa gång. Jag hejjar på dej!

2009-01-12 @ 14:24:30
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0