Snart kommer det föl...

Den här hingsten kommer att bli pappa till fölet som befinner sig i Flisans mage. Det är ungefär två veckor kvar tills hon är beräknad att föla, men mest troligt går hon över. Matilda skulle ha fölat för 5 dagar sedan men det blir antagligen inget förrän i helgen. Jag åker hem nästa tisdag och förhoppningsvis finns det en alldeles ny fölis i stallet då som jag ska pussa på, lyfta på ben och träna på grimma och sånt. Åh det är så mysigt.

I vilket fall som helst så är Balougraphs farfar Baloubet du Rouet så det blir ju väldigt spännande. Fölisen kommer dessutom att han Pilot i sig (precis som Pialotta) så det blir ju inte så dumt.

Nu har jag läst lite om Balougraph och tydligen så ska Pilot hästarna få ett ganska så jävligt temprament. Flisan är för det mesta väldigt lugn men när jag fick henne (då var hon 5 år) så var det ett rent helvete. Jag har aldrig suttit på en häst som kan bocka och sparka som hon. Helt sjukt. Jag trillade av jättemånga gånger men till sist hittade jag ett sätt att försöka hålla mig fast. När hinderna blir höga (närmre 1.30) har Flisan en tendens att bocka direkt när hon landat. När hinderna är låga rundar hon inte alls på ryggen men när dem blir höga blir hon rund som bara den... Även efter hinderna då. Det gäller att man är beredd annars ligger man på marken.

Så nu har jag ju naturligtvis funderat på hur det kommer bli att rida in Flisans föl (om den inte säljs som föl). Iofs verkar Flisan ha varit jättesnäll att rida in och buset kom först när hon blev lite äldre. Hoppas det blir samma med hennes bebis. Flisan är ju ganska stor och stark. Man får verkligen rida på henne så jag hoppas faktiskt att fölet blir något lättare i typen. Jag tycker om hästar man får rida ordentligt på och ta i men Flisan kan vara ett riktigt pain-in-the-ass om hon är på dåligt humör. Min tränare och Flisan har haft ett antal diskussioner kan jag ju säga.

Vi får väl se vad det blir för någon bebis. Hoppas att den får lite vitt i huvudet, Flisan har ju bara en stjärn.

Nu har jag haft paus och ska jag återgå till uppsatsen!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad roligt!!! Jag vill också ha en fölis =)

2009-03-30 @ 21:04:23
URL: http://bumbijenny.blogg.se/
Postat av: Johanna

du får komma och pussa på våra:)

2009-03-30 @ 21:22:27
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack vad snällt =) =)

2009-03-31 @ 09:33:58
URL: http://bumbijenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0