Flisan flyttar till Växjö?

Jag hade lite svårt för att sova inatt. Tror att jag somnade först framåt två. Det var lite kämpigt att försöka komma upp ur sängen vid 7. Men jag var på bibblan några minuter över åtta. Jag håller på att utveckla och förtydliga en ganska komplicerad och svår del av min uppsats. Tänkte att jag skulle blogga för att få lite distans. Ibland räcker det att göra något annat i två minuter så ser man vad som ska förbättras och göras om ganska direkt när man läser igenom igen.

Det har dykt upp ett litet problem med min fina Flisan. Hon trivs inte riktigt hos mamma och pappa eftersom ingen rider henne, det har lett till att hon har magrat av rejält. Flisan är min häst och jag har därmed ansvaret för att hon ska må bra. Det känns hemskt att ingen hinner med henne i Skåne. Mamma har 7 hästar att ta hand om just nu, det är omöjligt för henne att hinna med att rida Flisan. Det finns för få timmar på dygnet för att det skulle funka. Så antingen så måste jag leta upp någon som kan rida henne i Skåne eller så får hon flytta till Växjö. Problemet med att försöka hitta någon i Skåne som vill rida henne är att hon inte är igång så hon måste skrittas i minst en månad. Och vem skulle tycka det var roligt att skritta i en månad?

Jag har eventuellt hittat en boxplats till Flisan här i Växjö. Den ligger bara en bit bort ifrån campus och det borde inte ta mer än 15 minuter att cykla dit. Imorgon ska jag åka dit och titta på hur det ser ut. Det är ett kollektivt stall där det bor 19 hästar. Var 19:e dag har man ansvar för att alla hästar kommer ut på morgonen och in på kvällen, samma sak var 19:e helg. Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra system. Jag har dock aldrig haft häst i kollektivt stall så det är mycket nytt.

I hyran ingår hösilage och man kan köpa till spån om man vill. Det kommer jag vara tvungen att göra eftersom jag inte har möjlighet att hämta spån då jag inte har något släp. Det enda som kan vara ett problem egentligen är att få tag i en hovslagare. Det måste jag kolla upp direkt.

Vid stallet finns en belyst paddock och fina ridvägar i skogen vilket passar mig och Flisan utmärkt.

Igår när jag skulle sova låg jag och funderade på hur det kommer att bli om Flisan flyttar hit. Tänk om hon inte alls trivs här? Tänk om hon inte kan sova på nätterna? Tänk om hon måste stå ute hela dagen i ösregn för att jag har skola? Många funderingar.

Vad gäller kombinationen skola + häst så tror jag det kommer funka bra. Hela gymnasiet funkade det (en liten skillnad var att jag hade stor jälp av mamma då). Det hade varit värre om det hade varit denna terminen för jag har haft och har jättemycket att göra med c-uppsatsen. Nästa termin kommer dock att bli mycket lugnare.

Får se hur stallet ser ut på onsdag. Om det ser fräsct ut och om jag hittar en hovslagare så är det sannolikt att Flisan flyttar till Växjö i januari.

Men vi flyttar ju båda hem i juni så det blir en kort vistelse. 6 månader är för Flisan en lång tid att stå utan motion och hon kommer säkerligen magra av ännu mer om jag inte gör något åt saken. Så 6 månader borde hon väl kunna bo i ett kollektivt stall?

B säger att jag kan göra som jag vill. Det är min häst och mitt ansvar så det rör inte honom så mycket. Han kommer att skriva sitt exjobb nästa termin så därför kommer han inte vara hemma så mycket. Då kan jag ju lika bra vara i stallet på eftermiddagarna.

Åh vad jag saknar Flisan!

Kommentarer
Postat av: Frida

va spännande,hoppas det funkar med stallet och allt! om du får häst så måste jag såklart följa med dig nån gång och titta :)

2009-11-24 @ 23:41:30
Postat av: Johanna

Ja det är klart du får göra :)

2009-11-25 @ 11:29:59
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad roligt gumman!

Jag vet att vi pratade lite om att jag skulle rida Flisan men så hände det en massa annat.. Skäms lite.. Men det är säkert bäst för både dig och Flisan att hon får flytta upp till dig :) Det kommer säkert att gå superbra :)

2009-11-25 @ 16:53:13
URL: http://vitshabbyinredning.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha inte skämmas, det var ju bara ett litet förslag:) Hoppas det kommer gå bra, är nervös :S

2009-11-25 @ 19:42:00
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: Jenny

Oki.. men om inte klumpen i magen inte förvinner nu med att flytta henne så hjälper jag gärna till.. Pussss

2009-11-25 @ 19:57:36
URL: http://vitshabbyinredning.blogg.se/
Postat av: Johanna

Aaw vad snällt av dig gumman :)

2009-11-26 @ 08:31:08
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0