Sluta upp med att harmonisera studier...

Ja, här sitter jag med dubbla tröjor och fryser. Brrr. Har suttit några timmar på bibblan, har fått ihop nästan 12 sidor. Det känns väldigt krystat nu. Uuuh. Jag har fortfarande inte fått veta hur det har gått på teorikursen. Imorgon är det exakt tre veckor sedan vi hade redovisning och lämnade in uppgifterna. Lärarna har bara tre veckor på sig att rätta sen ska eleverna få veta sitt betyg. Det är jobbigt att gå och vänta...

Jag ska väl sätta mig någon timme till med uppsatsen. Jag förstår mig inte riktigt på alla människor (eller det är väl mest bloggare som jag läst det ifrån) som försöker försköna pluggsituationen. Städa så du har gott om plats och får lugn när du ska studera. Tänd ljus. Ha lite av ditt favoritgodis till hands. Om jag hade gjort något av detta så hade jag aldrig blivit färdig. Jag hade fastnat i städandet. Och om jag hade ätit godis varenda gång jag skulle plugga så hade jag antagligen rullat fram vid det här laget. Jag älskar godis och kakor - att jag skulle kunna sitta och småplocka lite samtidigt som jag pluggar finns inte.

Nej, jag delar hellre upp saker och ting. Pluggar utan mat och godis i några timmar. Sen blir det paus för lunch till exempel och sedan tillbaka till plugget. På så sätt är det mycket lättare att skilja mellan ledighet och arbete. Om jag hade suttit med tända ljus och småätit godis när jag pluggar så hade nog min hjärna kopplat ihop det med ledighet. Funkar inte! Och om man sitter och småäter när man pluggar, när ska man då ta paus för att kunna äta? Man lär ju inte vara hungrig direkt.

Usch nej. Plugga är inget som är mysigt, skriva uppsats är så långt ifrån mysigt det kan bli. Och jag blir frustrerad över de människor som beskriver universitetsstudier som något "mysigt i soffan med tända ljus och kurslitteratur". Mysigt för mig är fredagkväll = INGET MER PLUGG. Och då väntar belöning med god mat och tända ljus.

Men men, alla ska väl hitta sin studieteknik. Jag kämpar som fan med min uppsats och upplever långt ifrån någon mysig stund tillsammans med den. Jag sitter oftast på en hård stol i ett kallt bibliotek när jag umgås med min uppsats. Så ser min relation till plugget ut. Jag trivs bra med att ha det tufft när jag pluggar för att sedan kunna slappna av rejält när jag får lov att pausa och vara ledig.

Kommentarer
Postat av: Frida

men du är sjukt duktig som skrivit 12 sidor! :)

2009-11-10 @ 15:08:14
Postat av: Johanna

Haha, får väl se vad handledaren säger :S

2009-11-10 @ 16:31:21
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0