nej, jag har inte tjatat färdigt om teorier...

Jag håller på att plugga för fullt. Precis läst klart en artikel för andra gången. Jag tycker att all feministisk litteraturkritik fokuserar på kvinnan som författare eller läsare. Men det är inte det jag är intresserad av. Jag är intresserad av könsrollerna i ett verk. Frågan är om den psykoanalytiska teorin är en bättre väg att gå i så fall. Äsch, jag har verkligen ingen aning. Om jag skulle göra det enkelt för mig så hade jag använt mig av feministisk litteraturkritik och fokuserat på författaren, men jag gjorde en biografisk forskning i min b-uppsats så nu vill jag inte alls skriva om författaren utan om verket istället. Men jag ska nog använda den feministiska litteraturkritiken på redovisningen av de olika teorierna i alla fall. Det är trots allt den teori som jag begripit mest av.

Jag ska läsa Kristevas artikel (som är sjukt svår) en gång till sen ska jag läsa om hermeneutik igen. Tror att jag kanske ska använda den också vid min redovisning. Kanske.

Annars så har jag faktiskt en vecka framför mig där det händer något. WOHO! Inte illa.

tisdag: plugg med Maya och föreläsning med programmet 15-18.
onsdag: seminarie feministisk litteraturkritik och genusteori 10-12
torsdag: föreläsning i uppsatskursen 10-12

Sen hade jag tänkt få plats med lite träning också.

Kommentarer
Postat av: maya

tja, i showalters artikel fanns ju citerat från Gubar och Gilberts bok (The Madwoman in the Attic) ett stycke som handlar om könsroller i Wuthering Heights. Det var förvisso ett ganska fånigt resonemang imo (yrade ju om att Heathcliff och Catherine skulle vara bisexuella. inte för att de inte får vara det men jag tyckte inte det fanns något i det de pekade på som ens antydde något sådant). Du borde läsa Barry! Sätter dig på det imorgon tror jag. :p Puss

2009-10-05 @ 14:50:51
Postat av: Johanna

Haha du låter som en lärare "sätter dig på Barry" :D Problemet är att jag hatar att läsa på engelska. Men det här med Wuthering Heights finns väl bara med i avsnittet efter Showalter? Puss

2009-10-05 @ 20:15:15
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: Emmelist

träning är alltid skööönt :)

2009-10-05 @ 22:06:46
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Jenny

Du är duktig du gumman :)

2009-10-06 @ 10:00:59
URL: http://jennyvardet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är du med:D

2009-10-06 @ 11:14:58
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0