Litteraturteori=skitsvårt

Idag på seminariet fick vi veta att vi ska hålla ett muntligt föredrag på 20 minuter om 4 olika litteraturteorier som kan vara lämpliga för det ämne som ska behandlas i c-uppsatsen. Im dead. Jag blir verkligen inte särskilt klokare av att gå på seminarierna, allting är så obeskrivligt flummigt. Och när jag äntligen börjar förstå något så om vad läraren pratar om så tänker jag direkt, men vad har det här med vår c-uppsats att göra? Hur ska jag kunna använda det här i praktiken? De teorier som jag är mest intresserad av ligger dock på de två sista seminarierna så jag kan hoppas på att få ut något vettigt av dem men med tanke på hur det har gått hittills så bådar det inte så gott.

Jag och Maya ska i alla fall hjälpas åt lite. Det är bra att ha någon i samma sits att prata med. Jag kan redovisa för henne och hon för mig så kan man påpeka varandras styrkor och brister i teorivalet. Man kan även tipsa om olika teorier som rimmar med det teorival man gjort osv.

Mitt största problem lyder: vilka teorier kan jag jämföra med genusteori (som jag är intresserad av att använda mig av)? Jag funderar även på att använda mig av någon psykologisk analys, kan jag använda den fast att vi inte har gått igenom den teorin på litteraturteorikursen?

HJÄLP.

Kommentarer
Postat av: Frida

åh usch jag har samma ångest,gör också litteraturteorikurs nu så jag är ganska rädd... gah!

2009-09-30 @ 13:32:04
Postat av: Josefin

Kolla den här http://www.aftonbladet.se/kultur/article5612358.ab och kolla runt lite på de teorierna. De är ju "i princip" de samma så det kanske kan vara något att jämföra med, eller diskvalificera :) Maktteorierna, alltså, det finns ju hur många som helst beroende på hur man klassificerar...

2009-09-30 @ 13:48:23
Postat av: Johanna

Frida: Det är så sjukt svårt så jag vill bara skita i alltihop:(

Josefin: Tack för tipset:)

2009-09-30 @ 14:00:28
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: maya

jag är helt ofokuserad på det här. la inte ens märke till det där med 4 olika teorier. ifall det inte vore för att jag inte har råd att betala tillbaka csn skulle jag hoppa av den här skiten. men ja vi får hjälpas åt. jag kommer nog tillbaka till växjö på måndag så vi kan ses på tisdag kanske? :)

2009-10-03 @ 16:27:48
Postat av: Johanna

Jaa vi hjälps åt så mycket det går. Jag skulle också kunna tänka mig att hoppa av för jag är så trött på det. Usch! Ja det hade varit perfekt att ses på tisdag:D

2009-10-03 @ 18:21:02
URL: http://jhs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0