Rapace/Salander

Imorgon har "Flickan som lekte med elden" galapremiär. Jag är lite nervös över att jag ska bli besviken på nummer två i milleniumserien. Jag kommer naturligtvis att läsa alla recensionerna som kommer ut efter galapremiärenn.

De två sista filmerna är inspelade för att endast visas som tv-serie och i sista sekund har manuset blivit lite mer anpassat till film (efter framgången för "Män som hatar kvinnor" beslutades det att även de två sista delarna ska visas på bio). Det fanns inga pengar när de drog igång för att få bra kvalité på den andra filmen, det fanns ingen som kunde förutspå  att "Män som hatar kvinnor" skulle slå igenom med sådan kraft. Därför är jag lite orolig. Samtidigt är "Flickan som lekte med elden" den del där Lisbeth Salander syns som mest. Hon är huvudkaraktären i denna filmen. Jag har en så stark bild av Salander som jag inte vill rubba och jag är lite rädd för hur hon framställs i denna delen.

Rapace gör en perfekt tolkning av Salander vilket har lett till en ofrivillig framgång och publicitet för skådespelerskan. Hennes konst blir svår att praktisera på grund av media-hetsen kring henne. Hennes privatliv får också ta plats i media. Hennes man, Ola Rapace, sägs vara en skådespelare med ett häftigt temprament som blivit straffad för sitt brukande av narkotika och steroider. Dem arbetar nu tillsammans i en ny film. En film som baseras på en bok. Återigen en bok som jag läst: Svinalängorna. Noomi Rapace kommer att spela huvudkaraktären Leena och jag kommer garanterat att se den filmen (boken skiljer sig dock helt och hållet från Millenium böckerna). En fantastisk intervju med fokus på Noomi Rapace som en konstnärlig skådespelerska finns här: Dagens Nyheter.

På fredag ska jag på biopremiären som jag så länge har längtat efter.

Och trean släpps redan i november så man behöver inte vänta särskilt länge på nästa film! Tilläggas bör också att "Män som hatar kvinnor" snart har premiär i USA, ännu mer framgång väntar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0