Kan inte sova. Jag undrar...

En liten varning. Det här inlägget är LÅNGT.

Jag har försökt sova i 1,5 timme men nu gav jag upp. Istället för att sova ska jag berätta om min helg.

Fredag: jag vaknade upp ganska bakis och bestämde mig fort för att låta bilen stå hemma och istället ta bussen till stan. Shoppade där present till lillasyster som samma dag fyllde 20 år. Handlade även en tunika till mig själv - bara för att fira lite till att uppsatsskiten is over. Bussade hem igen vid tolv och började packa. Klockan tretton kom en slutkörd B hem, han hade varit med om svåraste tentan någonsin. Första gången han satt hela tiden ut (vilket vill säga 5 timmar). Slängde in packning i bilen och körde mot Åstorp. Väl framme blev det en snabb dusch och sedan kom alla gäster. Det blev god smörgåstårta och prinsesstårta. Jag och B var väldigt slitna men det var kul att få vara med på syrrans 20-årsdag.

Lördag: sov till nio. Sedan åkte jag och mamma till Humlemölla. Köpte foder till Flisan som jag skulle få med mig till Växjö. När vi kom tillbaka fixade vi stallet. Sedan blev det lite mat och på eftermiddagen körde vi ner till ridhuset. Jag fick rida på en väldigt pigg Flisan som stått inne en vecka och ovanpå allt inte blivit riden på läääääänge. Men jag trillade aldrig av i alla fall. Var hemma igen vid sextiden. Snabbt som fasen in i duschen! Framme på Björka lite över sju för att fira Tobbes 25-årsdag. Fick träffa så många fina människor som jag har saknat. Jag var körandes men hade ändå väldigt kul. När klockan närmade sig halv två rullade jag hem med en lagom lullig B som avstått från att dricka för många öl på grund av en kommande tenta.

Söndag: uppstigning vid nio. Frukost. Ut i stallet. Mocka, mocka, mocka. Sedan packa, packa, packa. När jag och Mamma slängt i oss varsin macka lastade vi Flisan och körde mot Växjö. 2,5 timme senare var vi framme. En ganska lugn Flisan fick gå ut i en liten hage medan vi lastade in alla saker. Sedan fick hon komma in i den box som hon nu ska bo i 5 månader framöver. Fick en väldig massa information om hur saker och ting går till i stallet. Flisans granne är inte snäll. Grannen försöker bita Flisan och då blir Flisan jätterädd. Hon står och hänger med huvudet i en hörna. När Flisan fått hö körde vi till lägenheten för att hämta lite saker till stallet som jag hade här. Sedan tillbaka till stallet igen. Sa godnatt till Flisan och när vi kom till lägenheten var B och farmor här. Farmor åkte med B för att hålla honom sällskap på vägen upp och för att hålla mamma sällskap på vägen ner. Farmor är så snäll och omtänksam. Det kändes skönt för mig att veta att mamma inte satt helt ensam på vägen hem (=inga klumpar i magen av den anledningen). Farmor hade lagat en jättegod gryta som vi allihop åt av. Mums! Vid sju rullade de båda iväg och jag och B är nu själva igen.



Anledningen till min sömnlöshet beror såklart på oro kring Flisan. Jag undrar om hon sover. Det tror jag inte. Hon kanske vilar. Undrar om hon har ätit upp sitt hö. Hoppas det. Undrar om hon fryser. Undrar om hon tycker att jag är en hemsk varelse som tar henne ifrån det som varit hennes hem i ungefär 5 år. Undrar om hon kommer kasta av mig imorgon när jag ska rida henne. Undrar om det går bra att jag rider henne innan jag släpper ut henne. Undrar om den kompis som hon ska träffa i hagen imorgon eftermiddag är snäll. Undrar om det går bra att hon står inne fram till eftermiddagen när jag kommer. Undrar vilket täcke hon ska på sig. Undrar om hon fick ont i magen av att betforen inte hann stå i blöt så länge som den skulle. Undrar hur det ska gå?

Imorgon har jag introduktion klockan 10. Klockan 8 ska jag till stallet och titta till Flisan. Se så att det går bra att hon är ensam i stallet. Om hon är stressad ska jag gå ut och gå en runda med henne. Sedan ska hon stå inne till jag slutar klockan två. Då ska jag skynda mig till stallet för att förhoppningsvis kunna rida en snabbis innan Flisan ska släppas ihop i en hage tillsammans med en annan häst.

På tisdag kommer hon att kunna gå ut i hagen redan på morgonen som de andra hästarna.

Om 6,5 timmar ringer klockan och jag borde sova. Jag var dock ganska medveten om att det skulle bli såhär. Det finns nämligen en person som jag har ganska nära biologiska band med som ofta går runt och undrar hur det ska gå (min mamma). Jag har även en biologisk anknytning till en person som måste varva ner i flera timmar framför dator/tv innan det ens är möjligt att kunna somna (min pappa).

Så nej jag tycker inte att jag uppför mig konstigt. Jag har nu skrivit ner mina undringar i ett blogginlägg och varvat ner genom att sitta framför datorn. Vilken kombo!

Fan vad jag kommer sova gott nu! God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0