i fredags

Det var en grå dag igår. När vi gick av tåget i Kalmar möttes vi av kalla vindar. Det tog inte så lång tid att gå dit vilket var skönt. Sedan blev vi visade på hela museet. Vi fick till och med se den våning där alla kontor fanns och där nittio personer dagligen arbetar. Det var väldigt trevligt. På måndag tror jag att det kommer att bli lite mer tydligt vad vi fick lära oss av besöket eftersom vi då ska jämföra hur man kan gestalta kulturarv med film respektive utställning. Det blir spännande. Vid fem satte vi oss på ett café där jag tog en chailatte och lite att äta. Klockan sex åkte tåget hemåt. Det blev mycket framtidsprat och lite annat prat på vägen hem.

Vid halv åtta var jag hemma och då var Birgitta och Sune här. B och Birgitta fixade och donade med mat medan jag och Sune försökte lösa världsproblem. Det var en väldigt trevlig kväll med massa god mat, god dryck och trevligt sällskap. Vid ett var det dags att nanna.

Jag vaknade idag vid halv åtta och gick ut med Hjördis. Sedan åt vi frukost allihop innan Birgitta och Sune körde hem. Då somnade jag och B en sväng. Jag vaknade vid två och hoppade snabbt i ridbyxorna och cyklade till min fina häst. Men brr vad kallt och det var. Regnade gjorde det också. Men jag gav mig ut på en ridtur. Flisan var ofattbart pigg. Härligt!

Nu ikväll har det mest varit mys. Jag har legat i sängen och läst en häst-tidning och slötittat på tv. Tittade nyss på en föreställning som gick på tv med  Melody Gardot. Så vacker hon är!


lite kläder på museet

den här mannen hittades i Kalmar och han är född någon gång på 1200-talet. Han var mellan 19-25 när han dog. Han hade tydligen benhinneinflamtion i såväl armar som ben - därför ligger det nära till hands att tro att han var en människa som levde i den lägre klassen. Mest troligt som arbetare. När man fann honom så låg han på mage. Men av etiska själ så har man valt att lägga honom på rygg. På museet menade man att han legat tillräckligt länge på mage och att han nu får sin hämnd mot de (som mest troligt) tog hans liv.

efterrätt nummer 2. Efterrätt nummer ett bestod av vanlij glass och fikon. B och Sune skojade till det lite (eftersom jag älskar ballerina kladdkaka) och överdrev min portion en aning...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0