malmö

Igår var vi i Malmö. Det var därför som jag inte hann blogga.

Dagen började med att klockan ringde 6.15. Upp och hoppa! Ut med hund och ner med frukost. Sen åkte jag och B till stallet, fixade till Flisan snabbt som bara den. När vi kom hem gjorde jag vid mig. I mejlet från vår lärare stod det att tåget skulle gå 9.20. Klockan 8.45 ringde Frida: var är du? Då var jag fortfarande hemma eftersom det var mer än en halvtimme kvar till tåget skulle gå. Frida sa att det inte gick några tåg då utan att vi skulle åka klockan nio. Det tåget som gick 9.20 var buss till alvesta och sedan tåg och sedan lite buss igen... Så det blev jävligt stressigt, jag var redan färdig så jag slängde på mig jackan snabbt som bara den och B körde mig till stationen. Jag hann med:) Wihooo.



innan det blev rusikgt stressigt tog jag en bild. Jag körde på vårkläder eftersom det var riktigt varmt.

Väl på tåget raggade jag tag i lärarens nummer och berättade att vi skulle vara i Malmö en timme tidigare än vad som var sagt från början. I Malmö mötte läraren oss och vi stod och pratade om hur vi skulle göra. Jag och Frida kom med 9-tåget men vi misstänkte att de andra två som skulle med tog 9.20-tåget. När vi stod där och pratade dök de andra två upp:) De hade suttit på samma tåg som oss. Så det var ju bra. Vi vandrade iväg till Malmö museer direkt. Där gick vi på Nelson Mandela utställningen som var riktigt snygg! Jag vågade inte fota där inne men det var väldigt intressant att få gå där inne och titta.

den här skylten fanns vid ingången till museet. Den är en exakt kopia av en skylt som fanns vid en strand i Sydafrika.

När vi hade spanat in halva utställningen var det dags att äta lunch. Jag tog en dagens på restaurangen som var riktigt god. Jag blev lite förvånad över att det var så gott. Det var kycklingfilé, potatis, morötter och senapssås.

vi satt och åt utomhus i den danska trädgården. Den heter så för att utsmyckningen kring utgången som syns på bilden nedan kommer ifrån Danmark. Det var väldigt varmt och skönt i solen!


När vi satt där så kom chefen för Malmö museer ut och pratade lite. Vilken karl! Han kunde sin sak alltså. Tänk om man någon gång får arbeta med så kompetenta människor. Det som var mest slående var att de inte vet vad det är för människor som besöker deras museum. Galet! Det skulle jag vilja arbeta med att ta reda på.

Efter lunch och samtal med chefen så tittade vi på resten av utställningen. Den var ganska stor så det tog ett tag. Men det var väldigt intressant och lärorikt.

När vi var klara på museumet gick vi till bussen för att åka till Limhamn där vår lärare bor där.


dessa sötingarna såg vi när vi gick mot bussen

Vi satt i solen och slappade ett tag. Sedan kom hennes exman och berättade om hur de arbetar med humanister vid marknadsföring (så som hemsidor). Det handlade mycket om identitetsskapande.

Sedan bjöd läraren på god middag och gott vin. Mums! Vi satt och pratade om allt möjligt om till exempel dialekter, tonårsfyllor, barnuppfostran och hudcancer. Haha. Men det var mycket trevligt! Vid sju tog vi bussen mot centralen för att sedan ta tåget mot Växjö. Det var en ganska omständlig resa eftersom blixten hade slått ner mellan Alvesta och Växjö. Så vi fick ta buss från Alvesta. Var hemma igen vid halv elva. Lagom trött efter en fullspäckad dag:)

lite mysiga bilder som jag tog från tåget


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0